100 let ZUŠ Opava

Základní umělecká škola Opava oslaví v roce 2024 100. výročí od založení. Součástí oslav budou mimořádné koncetry, tradiční festivaly, výstavy a vystoupení. Škola vydala katalog 100 let ZUŠ Opava a připravuje vydání publikace Dějiny ZUŠ Opava. Slavte s námi!

Připravované akce

  • Ej gody nam nastaly – 8. a 9. ledna / koncerty pěveckých sborů s Ivou Bittovou, Minorit
  • Koncert akordeonových orchestrů – 24. února / koncert bývalých orchestrů pod vedením Jarmily Pruskové a Hany Noskové a současných orchestrů pod vedením Martina Žurka, Minorit
  • Klavír pro Opavu – 11. března / koncert Lukáše Michela a Elišky Novotné spojený se křtem křídla Petrof, Minorit
  • Koncert pedagogů ZUŠ Moravskoslezského kraje – 11. dubna / koncert vybraných pedagogů základních uměleckých škol MSK kraje pod hlavičkou organizace MÚZA, Minorit
  • 100 let ZUŠ Opava – 1. května / slavnostní koncert, vystoupí Stamicovo Kvarteto, Dechový orchestr ZUŠ Opava a členové kapely Gizd Q, Slezské divadlo Opava
  • Koncert klavírního oddělení – 13. května / koncert nejúspěšnějších žáků klavírního oddělení, Dům kultury Petra Bezruče
  • 15 let kytarového orchestru – 15. května / slavnostní koncert k výročí kytarového orchestru pod vedením Lenky Lebedové, Slezské zemské muzeum
  • Genius loci Opavy – 16. května – 2. června / výstava výtvarného oboru k výročí školy, Dům umění
  • ZUŠ Open 2024 – 31. května / tradiční open air festival, centrum města
  • Festivalový týden LDO – 3.-7. května / premiéry a představení LDO, Dvořákovy sady
  • Koncert pěveckých sborů ZUŠ Opava s Jeřabinkou / 6. června, Minorit
  • Koncert smyčcového oddělení / 10. června, Minorit
  • 59. ročník Mezinárodní interpretační soutěže Beethovenův Hradec – 12. – 16. června / mezinárodní soutěž v oboru housle, Minorit a kostel sv. Václava

Stručné dějiny školy

Dějiny opavské umělecké školy se začaly psát 1. května 1924, kdy byla otevřena Hudební a pěvecká škola Matice opavské. Škola prošla v průběhu století své existence mnoha proměnami. Postupně se zvyšoval počet žáků a vyučovacích předmětů. Přešla válka, která výuku na čas zastavila. Po ní ale nastal rozkvět uměleckého školství, jeho institucionalizace a zrovnoprávnění s dalšími typy škol. Přidaly se další obory, vznikaly nové pobočky. Žáci a učitelé vystupovali na veřejnosti, soutěžili a získávali úspěchy na celostátní úrovni. Výtvarný obor se na dlouhá léta osamostatnil. Opravovaly se a měnily budovy, ve kterých se vyučovalo. Proběhla revoluce a z Lidové školy umění byla Základní umělecká škola, která dlouho nesla čestný přívlastek V. Kálika, dokud se opět nesloučila s výtvarným oborem.